قویترین عضله یک سنگنورد فکر اوست. "ولفگانگ گولیچ"

انواع طناب کوهنوردی

در عملیات های نجات ، کوهنوردی و سنگنوردی سلامتی و جان افراد به انواع طناب کوهنوردی وابسته است . طناب نجات دهنده جان هزاران نجاتگر و کوهنورد بوده و هست و خواهد بود.
پس از این لحاظ که طناب اهمیت خاصی در نجات کوهنوردان دارد باید به آن توجه ویژه شود، در واقع باید آن را چنان که هست شناخت ،روکش طنابهای کوهنوردی از جنس نایلون، پلی آمید،و جنس هسته از پرلون هستند که به طرز خاصی بافته میشوند .

طناب ها باید مورد تایید اتحادیه جهانی انجمنهای کوهنوردی یا مسئول تامین استاندارد قرار گیرد. توصیه می شود که از طناب هایی استفاده شود که دارای استاندارد اتحادیه اروپا باشد.

انواع وقطر های طناب کوهنوردی و نجات با دو نوع خاصیت تولید می شوند که هر یک ویژگی و کاربر مختص به خود را دارد.

طناب های کوهنوردی دارای قطر ها و کاربردهای متنوعی به شرح زیر می باشند : قطر طناب به میلیمتر / کاربرد / تحمل شوك به کیلوگرم / تحمل وزن به کیلوگرم

بندکفش ، بند حمایت چكش و سایر ابزار / صفر / ۰۵۲ / ۵طنابچه پروسیک، رکاب / صفر / ۰۰۲ / ۷طناب انفرادی ، فرود دوالی اضطراری ، بلوك / صفر / ۵۳۳۵ / ۸طناب انفرادی، فرود دوالی اضطراری

بلوك / ۰۹۲ / ۵۰۲۲ / ۹طناب انفرادی، دوال صعود و فرود، بلوك، صندلی / ۵۰۲ / ۵۹۹۲ / ۱۱یک آل صعود و فرود / ۵۲۵۲ / ۰۰۲۲ ۱۲و ۵۳ / تیرول اخیرا سایزهای میانه و زوج دیگر نیز توسط کارخانجات مختلف ساخته شده است، مانند ۵ ، میلیمتر و غیره .

معمولا طنابهای سایز فرد برای سنگنوردی و سایز زوج برای یخ نوردی بکار می روند. بر خلاف طناب های معمولی و پلاستیکی که الیاف آن به صورت مارپیچی دور هم پیچیده و در نتیجه رویه آنها مواج است.

طناب کوهنوردی از رشته هایی موازی و سفید رنگ از جنس ابریشم مصنوعی و پریلون در داخل یک روکش محافظ رنگارنگ و بافتی تشکیل شده است. در شرکت های مختلف تولید کننده طناب کوهنوردی، رنگ و یا شكل بافت این روکش متفاوت می باشد.

یک حلقه طناب صعود و فرود کوهنوردی معمولا۰۲ متر طول و ۵۲ تا ۵۵ میلیمتر قطر و هر متر آن دو تا سه هزار تومان قیمت دارد.

در دو سر طناب یک نوار چسب سفید رنگ وجود دارد که مشخصات طناب از قبیل قطر، طول، کاربرد، خصوصیات فیزیکی و … با علایمی مشخص و استاندارد نوشته شده است.

برخی از خصوصیات فیزیکی که در طنابهای جدید دیده می شود عبارتند از : ضد آب بودن مخصوص صعود های زمستانی، غارنوردی و یا دره نوردی

مقاومت در برابر سایش به لبه های تیز و برنده، مقاومت در برابر مواد شیمیایی و … . بطور کل طنابهای کوهنوردی به دو نوع استاتیک و دینامیک تقسیم بندی می شوند.

به اشتراک‌گذاری:

Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

مطالب مرتبط

آموزش صعود سرطناب

قبل از صعود سرطناب، دو کار باید انجام بدهید که در صعود قرقره انجام دادن آنها لازم نیست: پشته کردن طناب متصل کردن کوییک دراوها

انواع طناب کوهنوردی

در عملیات های نجات ، کوهنوردی و سنگنوردی سلامتی و جان افراد به انواع طناب کوهنوردی وابسته است . طناب نجات دهنده جان هزاران نجاتگر